Artist trading cards – kleurpotlood II
In november wil ik, in het kader van NaNoWriMo, elke dag een how-to blogartikel plaatsen. Dus 30 in totaal. Klik hier voor het eerste artikel in deze reeks.
Materialen
- tekenpapier van 2,5 bij 3,5 inch
- referentiefoto(‘s)
- kleurpotloden (Prismacolor)
- schetspotlood
- kneedgum
- aquarelverf (Winsor & Newton)
- penseel
1. Schets en highlights
Deze schetsen lijken misschien in verkeerde volgorde, maar dit klopt echt. Ik begon met de globale vormen van het veulen, voegde vervolgens de details toe, en maakte het geheel toen licht door er een kneedgum op te deppen.
De donkere lijnen zijn handig om het beter te kunnen zien, niet te voorzichtig hoeven zijn, en, in dit geval, beter voor de foto. Maar omdat ik daarna met transparante media werk, is het handig om de lijnen licht te hebben. Vandaar de kneedgum-techniek.
2. Aquarel
Omdat potlood niet tot in de dalen van de groeven van het papier komt, is het mooi om er een laagje nat medium onder te doen. In dit geval aquarelverf. Omdat dit papier niet zo geschikt is voor water, is het een beetje vlekkerig. Gelukkig kan het kleurpotlood dit maskeren.
3. Kleurpotlood
Vervolgens begon ik met een middentoon, Sienna bruin. Deze maakte ik dieper door er donkerbruin aan toe te voegen. Ook de donkerste delen (manen) kregen een behandeling met deze beide kleuren, voordat ik er met zwart overheen kleurde.
4. Finishing touches
Om het potlood dieper in de groeven van het papier te duwen en de overgangen tussen de kleuren mooier te maken, wissel ik tussen de bruinen en voer ik de druk op. De lichtere delen, die al licht waren door niet over de aquarel heen te gaan, maakte ik lichter en de overgangen mooier door er met beige overheen te gaan.
Tot slot voegde ik met gelpen de witte highlights toe, en voila! Ik ben heel blij met het resultaat (en te lui voor een achtergrond ;).
Ook eens proberen? Neem dan contact met mij op voor een afspraak: info@studioginart.nl.