Papier hier

Als het gaat over ondergronden om op te kunnen schilderen, zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Om maar een paar voorbeelden te noemen: canvas, linnen, hout, metalen, plastic, leer, bladeren, stenen, kleding, schoenen, papier en ga zo maar door.

In mijn geval gebruik ik vrijwel alleen maar papier als ondergrond (‘substrate’). Maar zelfs binnen die categorie zijn er heel veel mogelijkheden. Zo heb je dik papier, dun papier, gekleurd papier, doorzichtig papier, handgeschept papier, grof papier, fijn papier, en ook hier kun je nog even doorgaan.

Afgelopen zaterdag kocht ik een – voor mij – nieuw soort papier: hot pressed aquarelpapier (Terschelling, op de eerste foto). Normaal gesproken werk ik met cold pressed aquarelpapier (Fabriano, het felblauw blok papier). Het verschil is de textuur. Cold pressed is veel grover, terwijl hot pressed veel gladder papier is. Ik weet de technische details niet, maar het verschil zit hem in de manier van persen van het papier. Hot pressed is duurder, dus dat proces zal bewerkelijker zijn.

Op de rechterfoto zie je linksboven een aquarel op cold pressed papier. Als laatste laag, op de verf, heb ik kleurpotloden gebruikt. Je kunt goed de grove textuur zien. Op diezelfde foto zie je een bijna identiek schilderij, maar dan gemaakt op hot pressed papier. De textuur is er wel, maar veel fijner. Dat maakt het gebruik van potlood prettiger, en, in mijn optiek, mooier. Hieronder zie je deze foto nog een keer, maar onder een andere hoek.

Voor schetsen gebruik ik verschillende soorten schetsboeken (onderaan op de eerste foto). Deze hebben vaak een dunner, goedkoper papier. Dat betekent dat het zelden helder wit is (bleken is duur en milieubelastend) en dat het niet heel goed tegen natte materialen kan. Daar gaat het van bobbelen. Maar het is ideaal om dingen op te oefenen en uit te proberen. Als het mis gaat, is het geen grote verspilling.

Gekleurd papier vind ik heerlijk voor pastel en kleurpotlood. Hoewel ook transparant, zijn deze media dekkend genoeg om op gekleurd papier tot hun recht te komen. Aquarel (waterverf) heeft daar veel meer moeite mee, tenzij je het er dik op smeert. Ik heb koude en warme kleuren papier, waarbij er lichte, midden, en donkere tinten in beide groepen zitten. Erg leuk om mee te experimenteren en de resultaten zijn verrassend mooi!

Tot slot mijn ontdekking van bakpapier als ondergrond. Ik had geen idee dat dit keukenmateriaal zo handig zou zijn in de studio. Ideaal om over te trekken en mee te experimenteren. Check mijn andere blogartikel voor meer info!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.