The Art of Aquarel

Dit artikel is een aanvulling op een Instagram-reel die ik maakte.

Ik werk graag met aquarel, waterverf, maar het heeft jaren geduurd voor ik me er prettig bij voelde. Daarom dacht ik, ik schrijf een artikel over het medium. Misschien helpt het jullie :)

Omdat het hier om het medium gaat, en niet zozeer om de afbeelding, besloot ik iets na te tekenen. Ik ben momenteel zwaar verliefd op Encanto, de nieuwe Disney/Pixar film. Ik verzamel alle The Art of ___ boeken van Disney/Pixar. Om door te bladeren, te lezen, geïnspireerd te raken, en om na te tekenen.

Je kunt ook, als je nog niet zo zeker bent van je tekenvaardigheden, een bestaande afbeelding overtrekken. Daar wordt weleens flauw over gedaan, maar het is een geweldige manier om te leren en om materialen op een leuke manier uit te testen. Want let’s face it, het is leuker om een figuur in te kleuren met nieuwe verfjes, dan om strepen te trekken. Bakpapier is een goedkoop en handig papier om te overtrekken, maar ook patroonpapier werkt goed.

Omdat ik mijn schets leuker gelukt vond, trok ik ook deze over op bakpapier. Op deze manier kan ik het makkelijker overzetten voor de volgende verf-test. Zie dit artikel voor meer informatie daarover.

Daarna maak ik mijn oorspronkelijke schets lichter, door er met een kneedgum op te stempelen. Dit neemt het grafiet iets op. Aquarel is namelijk een transparant medium, waardoor je de lijnen door ziet schijnen als ze te dik zijn aangezet.

Na het schetsen test ik uit welke kleuren ik wil en hoe deze overkomen op het geselecteerde papier (Terschelling Glad 300g). Wat verf betreft gebruik ik een mix van napjes. Zowel Van Gogh als Winsor & Newton. Overigens word ik niet gesponsord door deze winkels. Ik wissel de links dan ook af met de (fysieke) winkels waar ik daadwerkelijk geshopt heb. Mocht je materialen nodig hebben, dan is het natuurlijk het handigst om het allemaal bij één winkel te halen.

Nadat ik de juiste kleuren heb gekozen, ga ik aan de slag. Ik schilder grote, effen vlakken eerst, die niet aangrenzend zijn. Dit heet ‘color blocking’ en ik begon met het haar, blouse, hoed, en schoenen. Bij de hoed heb ik de kleur ‘gelift’ door de natte verf weer op te deppen (dit kan met een droog penseel of met keukenrol). Hoewel niet zo goed te zien heb ik dit op de schouder ook geprobeerd, maar geel pigment hecht wat beter.

Vervolgens de tas, het gezicht en de bloem in het haar. Bij het gezicht heb ik de nat-in-nat techniek gebruikt om haar wangen een blosje te geven. Dit doe je door de roze in het nog natte bruin te deppen. De verf loopt dan een beetje uit en de randen zijn niet zo hard. Hoe natter de ondergrond, hoe verder de verf uitloopt.

De rok deed ik met een verloop of ‘gradient’. In de eerdergenoemde Instagram-reel kun je hier een voorbeeld van zien. Maar dit is een soort nat-in-nat techniek, waarbij je de nieuwe kleur toevoegt aan de nog natte, vorige kleur. Let wel op dat sommige kleuren niet zo mooi samengaan en een bijzondere transitie geven.

Tot slot voegde ik met een donkerdere tint wat schaduw toe. Dit deed ik nat-op-droog, dus de onderlaag was droog en ik schilderde de volgende laag daar overheen.

Uiteindelijk, maar minder relevant voor het onderwerp van dit artikel, bracht ik details aan met aquarelpotlood en heb ik digitaal wat kleine correcties doorgevoerd (bijvoorbeeld kleuren die niet aansloten op het volgende vlak en er dus een witte rand te zien was).

Eén reactie

  1. Pingback:The Art of Gouache – Studio Ginart

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.